Herstellen van een burn-out verloopt in drie fases. In de eerste fase is de begeleiding gericht op acceptatie en begrijpen. Daarnaast het leren ontspannen en rust kunnen nemen. Ook het leren omgaan met piekeren en schuldgevoelens komt aan bod. In de tweede fase kan dieper gekeken worden naar oorzaken en patronen. Nieuwe inzichten en vaardigheden zijn nodig om oude ‘copingsmechanismen’ te doorbreken. In deze fase wordt een eerste start gemaakt met het oefenen van deze vaardigheden in het dagelijks leven. In de derde fase worden taken in het dagelijks leven (zowel werk als prive) steeds meer opgebouwd en de geleerde vaardigheden meer eigen gemaakt. Hierbij kan er overleg zijn met de werkgever of bedrijfsarts. In alle fases is er aandacht voor het betrekken van de mensen in je omgeving.
Iedere ouder wenst het beste voor zijn of haar kind(eren) en streeft ernaar dat een kind zich steeds zelfstandiger kan ontwikkelen en uiteindelijke als volwassene op eigen benen kan staan. Maar, dit gaat niet altijd vanzelf.
Merk je dat je last hebt van spanning, burn-out klachten of ervaar je weinig plezier in het leven? Lukt het je moeilijk om bij je gevoelens te komen en weet je eigenlijk niet goed wie je zelf bent? Ben je vastgelopen op school of werk?
Te hoge werkdruk kan leiden tot werkstress. Wanneer er sprake is van een zeer langdurige (soms wel jarenlange) blootstelling aan te hoge (werk)stressoren kan dit leiden tot een burn-out. Burn-outs hebben gevolgen voor de gezondheid, het ziekteverzuim en de inzetbaarheid van de werknemer. Gemiddeld duurt een burn-out negen maanden.
Ook docenten krijgen steeds vaker te maken met psychische klachten van leerlingen. Als docent kan je veel betekenen voor de leerling. Niet alleen door te signaleren, maar ook door het gesprek aan te gaan of net even een andere aanpak te gebruiken.