Plichten therapeut
- De therapeut heeft beroepsgeheim, dat wil zeggen dat informatie die gedeeld wordt met de therapeut door cliënt, niet gedeeld wordt met derden.
- De therapeut gaat zorgvuldig om met de gegevens van de cliënt.
- De therapeut dient de cliënt te informeren over het doel, waarvoor zij gegevens vastlegt, wat zij met de gegevens doet, wie de gegevens nog meer gebruiken en aan wie zij de gegevens verstrekt.
- Overleg over de cliënt door de therapeut met derden, (telefonisch, schriftelijk of per mail), gebeurt uitsluitend met toestemming van de cliënt.
- De therapeut heeft een inspanningsverplichting en zal dienaangaande al haar professionaliteit inzetten, om te zorgen voor verlichting, het dragelijk maken van situaties en/of bijdragen aan het oplossen van problemen. De therapeut heeft geen resultaatverplichting. Dit betekent dat de cliënt voor wat betreft de invloeden, uitwerking, gevolgen van de therapie, positief dan wel negatief, zelf verantwoordelijk is.
- De therapeut heeft de verplichting, om tijdens of na de intake tot een, op dat moment, zo goed mogelijke vraagstelling van de cliënt te komen. Hierna, indien de cliënt wil starten met de therapie, maakt de therapeut een behandelplan. Deze wordt in de eerstvolgende sessie voordat de therapie start, door beiden goedgekeurd en eventueel schriftelijk ondertekend. Tijdens de laatste sessie, of eerder indien gewenst, vindt een korte evaluatie plaats.
- De therapeut is verplicht een behandelovereenkomst aan te bieden aan de cliënt, die door beiden akkoord verklaard en/of ondertekend wordt, voordat de therapie start. De therapeut kan dit alleen opzeggen op grond van gewichtige redenen, zoals agressie tegenover de therapeut, niet meewerken met de behandeling, frequent niet betalen of als de therapeut van mening is dat zij niet (langer) de benodigde therapie en/of begeleiding kan geven.
- De therapeut dient bij ziekte of onverwachte zaken, de cliënt hierover zo snel mogelijk te informeren. Tegelijkertijd dient de therapeut de cliënt de gelegenheid te geven om een nieuwe afspraak te maken.
- Voor een goede begeleiding is het noodzakelijk dat de therapeut een dossier aanlegt en daarin gegevens van de cliënt en van het therapeutisch proces vastlegt. Dit is ook een wettelijke plicht, opgelegd door de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). De cliënt heeft het recht het eigen dossier in te zien. Als de cliënt van dat recht gebruik wil maken, dient daarvoor schriftelijk (bijvoorbeeld via mail) een verzoek te worden ingediend.
- Wanneer, om welke reden dan ook, de integratieve psychotherapie, waaronder gesprekstherapie, niet of niet meer op zijn plaats is, zal de therapeut zorgdragen voor een eventuele verwijzing naar een andere vorm van therapie of begeleiding.
- Op grond van de WGBO bewaart de therapeut het dossier van de cliënt 20 jaar.
Plichten cliënt
- Cliënt geeft de therapeut naar beste weten de informatie en de medewerking die nodig is voor het therapeutisch proces.
- De cliënt draagt er zorg voor dat alle gegevens waarvan de therapeut aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het therapeutisch proces, tijdig en naar waarheid aan de therapeut verstrekt worden.
- Alle eventuele, nadelige gevolgen, die voortvloeien uit het achterhouden van informatie, zoals aanwezig in het medisch dossier van de huisarts of andere belangrijke informatie, zijn de verantwoordelijkheid voor de cliënt.
- Na de intake, bij de start van de therapie, neemt de cliënt een afgesproken aantal sessies af. Daarna of tussentijds vindt een evaluatie plaats, waarin samen met de therapeut de voortgang en een eventueel vervolgtraject wordt besproken.
- Een afspraak dient bij verhindering door de cliënt minimaal 24 uur van te voren worden afgezegd. Het tijdstip van het bericht geldt als moment van afzegging. In geval van niet tijdige afzegging, worden er kosten in rekening gebracht, zoals onderstaand is vermeld onder de betalingsvoorwaarden.
Betalingsvoorwaarden
- RMNDS werkt met verschillende tarieven: een eerste (kennismakings)gesprek van 45 minuten is gratis. Voor een reguliere individuele sessie van zestig minuten is het tarief 80 euro. Voor een reguliere gezinssessie van negentig minuten is het tarief 100 euro.
- Betaling door cliënt vindt plaats na afloop van iedere sessie. De cliënt krijgt na afloop van een sessie een factuur toegestuurd via email en/of eventueel een betaalverzoek via de mail of telefoon. De betalingstermijn is 14 dagen vanaf datum verzenden factuur.
- De schade aan het therapeutische proces door niet-betaling dient zoveel als mogelijk door therapeut en cliënt begrensd te worden.
- Bij betalingsachterstand is de therapeut gerechtigd verdere therapie of coachingssessies op te schorten totdat de cliënt, aan zijn/haar betalingsverplichtingen heeft voldaan.
- Wanneer op verzoek van de cliënt schriftelijke verslaglegging of een rapportage / samenvatting naar derden dient te worden verstuurd, wordt dit in rekening gebracht. Hiervoor wordt 80% van het reguliere sessie-tarief in rekening gebracht.
- Bij afzegging binnen 24 uur voorafgaand aan de sessie zonder geldige reden wordt 50 % van de sessie in rekening gebracht.
- Bij geen afzegging en niet gekomen: 100% van het geldende sessie-tarief wordt als kosten in rekening gebracht.
- De bewaartermijn die RMNDS hanteert voor de financiële administratie (incl. agenda’s) is minimaal 7 jaar.
Klachten
De Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg heeft als doel openheid te geven over klachten en ongewenste gebeurtenissen binnen de zorg en hiervan te leren. RMNDS is verplicht een klachtenregeling te hebben zodat klachten naar behoren worden afgehandeld.
RMNDS is aangesloten bij de klachten en geschillencommissie van p3NL. Meer informatie is te vinden op: Cliënten (p3nl.nl)