Kind en jeugd

Kind en jeugd
Iedere ouder wil het beste voor zijn of haar kind: een liefdevolle, veilige omgeving waarin een kind zich kan ontwikkelen tot een zelfstandige, veerkrachtige jongere. Vaak gaat dat goed, maar soms vraagt een situatie om extra onder

Kinderen en jongeren kunnen vastlopen door prikkels, emoties, sociale druk, veranderingen of gebeurtenissen in het gezin. Ook gevoelige kinderen reageren sneller op spanning, wat zich kan uiten in terugtrekken, boosheid, onzekerheid of onrust. In zulke momenten kan coaching in en rond het Westland helpend zijn — een laagdrempelige manier om weer rust, beweging en verbinding te creëren.

Daarnaast kan het ouderschap zelf soms onder druk komen te staan. Je eigen ervaringen, overtuigingen of emoties kunnen — bewust of onbewust — invloed hebben op hoe je reageert op je kind. Dat kan het lastig maken om rustig te blijven of goed aan te sluiten bij wat je kind op dat moment nodig heeft.

RMNDS Coaching kijkt naar het kind én het systeem eromheen. Want wanneer je begrijpt wat er onder het gedrag schuilgaat, ontstaat er ruimte voor herstel, groei en wederzijds begrip.

Zie hieronder enkele voorbeelden

Situaties wanneer je om hulp kunt zoeken

  • Mijn kind vindt moeilijk aansluiting bij leeftijdgenoten
  • Mijn kind heeft last van boosheid
  • Mijn kind heeft last van (faal) angst
  • Mijn kind heeft last van somberheid/ depressieve gevoelens
  • Mijn kind trekt zich steeds meer terug, al dan niet op social media of (game) verslaving
  • Mijn kind vermijdt school
  • Mijn kind wordt/ is gepest en heeft hier last van.
  • Als ouders zitten we niet op één lijn in de opvoeding
  • Mijn kind is (mogelijk) hoogsensitief en heeft last van overpikkeling.
  • Mijn kind heeft (mogelijk) autisme
  • Er is sprake van rouw
  • Er zijn spanningen in het gezin
  • Mijn kind staat op een wachtlijst voor een GGZ behandeling, maar we willen alvast handvatten.
 

Het proces

De begeleiding vindt thuis plaats in het gezin. In een kennismakingsgesprek bespreken we wat de problemen zijn en welke verandering gewenst is. Als er een klik is, bespreken we hoe de begeleiding verder vorm te geven.

Dit kan alleen met het kind zijn, alleen met ouders, maar vaak ook in wisselende samenstelling. Andere mensen uit de omgeving  kunnen ook betrokken worden, zoals bijvoorbeeld een leerkracht of opa/oma.
In de sessies zal aandacht zijn voor de ontwikkeling van het kind en welke kwetsbaarheden van het kind eventueel mee spelen. Er zal aandacht zijn voor de normen en waarden en rollen binnen het gezin. Patronen die (onbewust) mee spelen worden in kaart gebracht en jullie krijgen handvatten om niet helpende patronen om te buigen. Bij een eventuele diagnose zoals bijvoorbeeld AD(H)D of autisme, zal er aandacht zijn voor wat de diagnose betekent en hoe daar mee om te gaan.