Kind en jeugd

Iedere ouder wenst het beste voor zijn of haar kind(eren) en streeft ernaar dat een kind zich steeds zelfstandiger kan ontwikkelen en uiteindelijke als volwassene op eigen benen kan staan. 

Maar, dit gaat niet altijd vanzelf. Er kunnen ingrijpende levensgebeurtenissen plaatsvinden, waardoor het gezin tijdelijk onder druk komt te staan. Een kind kan door eigen kwetsbaarheden vastlopen, waardoor je als ouder niet goed weet wat te doen. Als ouder kan je ook merken dat je eigen jeugd of levenservaringen een stempel drukken op het ouderschap, waarbij eigen emoties teveel op kunnen lopen.

Zie hieronder enkele voorbeelden

Situaties wanneer je om hulp kunt zoeken

  • Mijn kind vindt moeilijk aansluiting bij leeftijdgenoten
  • Mijn kind heeft last van boosheid
  • Mijn kind heeft last van (faal) angst
  • Mijn kind heeft last van somberheid/ depressieve gevoelens
  • Mijn kind trekt zich steeds meer terug, al dan niet op social media of (game) verslaving
  • Mijn kind vermijdt school
  • Mijn kind wordt/ is gepest en heeft hier last van.
  • Als ouders zitten we niet op één lijn in de opvoeding
  • Mijn kind is (mogelijk) hoogsensitief en heeft last van overpikkeling.
  • Mijn kind heeft (mogelijk) autisme
  • Er is sprake van rouw
  • Er zijn spanningen in het gezin
  • Mijn kind staat op een wachtlijst voor een GGZ behandeling, maar we willen alvast handvatten.
 

Het proces

De begeleiding vindt thuis plaats in het gezin. In een kennismakingsgesprek bespreken we wat de problemen zijn en welke verandering gewenst is. Als er een klik is, bespreken we hoe de begeleiding verder vorm te geven.

Dit kan alleen met het kind zijn, alleen met ouders, maar vaak ook in wisselende samenstelling. Andere mensen uit de omgeving  kunnen ook betrokken worden, zoals bijvoorbeeld een leerkracht of opa/oma.
In de sessies zal aandacht zijn voor de ontwikkeling van het kind en welke kwetsbaarheden van het kind eventueel mee spelen. Er zal aandacht zijn voor de normen en waarden en rollen binnen het gezin. Patronen die (onbewust) mee spelen worden in kaart gebracht en jullie krijgen handvatten om niet helpende patronen om te buigen. Bij een eventuele diagnose zoals bijvoorbeeld AD(H)D of autisme, zal er aandacht zijn voor wat de diagnose betekent en hoe daar mee om te gaan.