Rouw haalt de grond onder je voeten vandaan. Soms gebeurt dat plotseling, soms sluipend. Het leven in ’s-Gravenzande lijkt door te gaan – de zee beweegt, de mensen om je heen gaan verder – maar vanbinnen voelt het alsof alles is stilgevallen.
Verlies raakt niet alleen je hart, maar ook de laag eronder: de plek die je inneemt, de rollen die je gewend bent te dragen. Je merkt hoe oude patronen zich laten zien: het zorgen voor anderen, het niet willen belasten, het sterk moeten zijn.
In de begeleiding maken we ruimte om te kijken wat daarvan werkelijk van jou is, en wat ooit is ontstaan uit liefde of noodzaak.
Zo ontstaat langzaam een zachtere blik – op jezelf, op waar je vandaan komt, op wat nu verloren is.
Coaching helpt niet om het verdriet op te lossen, maar om het te dragen zonder jezelf kwijt te raken.
Misschien begint herstel hier, in het durven blijven staan te midden van wat stilvalt.
Iedere ouder wenst het beste voor zijn of haar kind(eren) en streeft ernaar dat een kind zich steeds zelfstandiger kan ontwikkelen en uiteindelijke als volwassene op eigen benen kan staan. Maar, dit gaat niet altijd vanzelf.
Merk je dat je last hebt van spanning, burn-out klachten of ervaar je weinig plezier in het leven? Lukt het je moeilijk om bij je gevoelens te komen en weet je eigenlijk niet goed wie je zelf bent? Ben je vastgelopen op school of werk?
Te hoge werkdruk kan leiden tot werkstress. Wanneer er sprake is van een zeer langdurige (soms wel jarenlange) blootstelling aan te hoge (werk)stressoren kan dit leiden tot een burn-out. Burn-outs hebben gevolgen voor de gezondheid, het ziekteverzuim en de inzetbaarheid van de werknemer. Gemiddeld duurt een burn-out negen maanden.
Ook docenten krijgen steeds vaker te maken met psychische klachten van leerlingen. Als docent kan je veel betekenen voor de leerling. Niet alleen door te signaleren, maar ook door het gesprek aan te gaan of net even een andere aanpak te gebruiken.