Kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS) beleven de wereld vaak op een unieke manier. Waar anderen vanzelf de weg vinden in sociale situaties of dagelijkse routines, kan dit voor een kind met ASS ingewikkeld of overweldigend zijn. Dat kan leiden tot stress, onzekerheid of conflicten thuis en op school.
Bij RMNDS begrijpen we deze uitdagingen. Met specialistische ASS-begeleiding helpen we kinderen, jongeren én hun ouders meer rust, structuur en houvast te vinden.
Onze aanpak: Geef me de 5
Wij werken met de Geef me de 5-methodiek, speciaal ontwikkeld voor kinderen en jongeren met ASS. Deze methode geeft duidelijkheid en structuur door vijf basisvragen steeds concreet te beantwoorden:
- Wie doet het?
- Wat moet ik doen?
- Waar gebeurt het?
- Wanneer moet het gebeuren?
- Hoe doe ik het?
Door situaties voorspelbaar en overzichtelijk te maken, ontstaat rust. Het kind of de jongere krijgt grip op wat er van hem of haar verwacht wordt, waardoor zelfvertrouwen en zelfstandigheid groeien.
Wat levert ASS-begeleiding op?
✔ Meer duidelijkheid en voorspelbaarheid in het dagelijks leven
✔ Vermindering van stress en spanning bij kind én ouders
✔ Betere communicatie en begrip binnen het gezin
✔ Praktische handvatten voor thuis en school
✔ Groei in zelfvertrouwen en zelfstandigheid
Samen met ouders
Omdat ASS niet alleen het kind raakt, maar het hele gezin, betrekken we ouders actief in de begeleiding. Samen werken we aan een aanpak die zowel thuis als op school toepasbaar is.
Met de juiste ondersteuning kan ieder kind of jongere met ASS zich ontwikkelen vanuit kracht, veiligheid en vertrouwen. Bij RMNDS lopen we graag een stukje mee in dat proces.
Iedere ouder wenst het beste voor zijn of haar kind(eren) en streeft ernaar dat een kind zich steeds zelfstandiger kan ontwikkelen en uiteindelijke als volwassene op eigen benen kan staan. Maar, dit gaat niet altijd vanzelf.
Merk je dat je last hebt van spanning, burn-out klachten of ervaar je weinig plezier in het leven? Lukt het je moeilijk om bij je gevoelens te komen en weet je eigenlijk niet goed wie je zelf bent? Ben je vastgelopen op school of werk?
Te hoge werkdruk kan leiden tot werkstress. Wanneer er sprake is van een zeer langdurige (soms wel jarenlange) blootstelling aan te hoge (werk)stressoren kan dit leiden tot een burn-out. Burn-outs hebben gevolgen voor de gezondheid, het ziekteverzuim en de inzetbaarheid van de werknemer. Gemiddeld duurt een burn-out negen maanden.
Ook docenten krijgen steeds vaker te maken met psychische klachten van leerlingen. Als docent kan je veel betekenen voor de leerling. Niet alleen door te signaleren, maar ook door het gesprek aan te gaan of net even een andere aanpak te gebruiken.